Marian ilmestyspäivä

Luuk. 1:39–45


Jukka Peranto

Kuuntele saarna

Jos sinulla on lähettyvilläsi Raamattu, voit ottaa sen esiin. Löydät sieltä todennäköisesti jonkinlaisen kartan, johon on merkitty Raamatussa mainittuja paikkoja. Vielä parempi on, jos löydät nimenomaan Uuden testamentin aikaa kuvaavan kartan. Ja jos sinulla ei ole karttaa nyt saatavilla, voit halutessasi etsiä sellaisen myöhemmin ja katsoa, mitä sieltä kartasta oikein löytyy.

Päivän evankeliumi alkoi sanoilla: “Niinä päivinä Maria nousi ja kulki kiiruusti vuorimaahan erääseen Juudan kaupunkiin ja meni Sakariaan kotiin ja tervehti Elisabetia.” Luuk. 1:39–40. Me tiedämme varmuudella, mistä Maria lähti. Luukas on ehtinyt lukijoilleen ja kuulijoilleen kertoa jo ennen päivän evankeliumia, että Maria asui Galilean kaupungissa, jonka nimi on Nasaret. Jos siis löydät kartasta isolla kirjoitetun nimen “GALILEA”, löydät myös sen läheisyydestä kaupungin nimeltä Nasaret. Ainakin Uuden testamentin aikaa kuvaavassa kartassa Galilean löytyy kartan ylemmältä puoliskolta. Siinä oli Marian matkan alkupiste.

Mutta missä on päätepiste? Tarkkaa sijainti ei meille missään vaiheessa kerrota. Luukas toteaa vain, että Maria kulki kiiruusti vuorimaahan erääseen Juudan kaupunkiin ja meni Sakarian kotiin. No, alueen ainakin tiedämme varmasti, kaupunki sijaitsee Juudean alueella. Se löytyy kartan alemmalta puoliskolta.

Tiedämme myös, että kaupunki löytyy Jerusalemin läheltä. Sakarias, Johannes Kastajan isä, jonka vaimoa Elisabetia Maria lähti tapaamaan, oli pappi. Itse asiassa Sakariasta kerrotaan Luukkaan evankeliumin alussa, että hän oli toimittamassa Jerusalemin temppelissä jumalanpalvelusta, kun Herran enkeli ilmestyi hänelle. Juutalaiset papit toimittivat tehtäviään osastoittain, ja jokaisella osastolla oli omat viikon mittaiset palveluvuoronsa. Kun vuoro oli päättynyt, osaston papit menivät Jerusalemin lähikylissä sijanneisiin koteihinsa. Ja yhdessä Jerusalemin lähikylässä sijaitsi myös Sakariaan koti.

Kristillinen perimätiedon mukaan Sakariaan kotikylä, ja samalla siis myös Johannes Kastajan kotikylä, oli Ein Kerem. Sitä et varmasti löydä kartaltasi, mutta Jerusalem varmasti löytyy. Ein kerem sijaitsi n. 6–7 km. Jerusalemista länteen. Siinä on todennäköisesti Marian matkan päätepiste.

Matkaa Nasaretista Ein keremiin, tai mihin tahansa Jerusalemin lähikylään, kertyi n. 100 km. Melko pitkä matka, jonka Maria oli valmis taittamaan, päästääkseen sukulaisensa Elisabetin luo. Ja kun Maria viimein saapui perille, Elisabet sai heti tietää, ettei hän saanut pitkän matkan takaa vieraakseen vain Mariaa, vaan Marian mukana myös itse Jumalan. Luukashan kertoi meille: " Ja kun Elisabet kuuli Marian tervehdyksen, hypähti lapsi hänen kohdussansa; ja Elisabet täytettiin Pyhällä Hengellä. Ja hän puhkesi puhumaan suurella äänellä ja sanoi: “Siunattu sinä vaimojen joukossa, ja siunattu sinun kohtusi hedelmä! Ja kuinka minulle tapahtuu tämä, että minun Herrani äiti tulee minun tyköni?” Luuk. 1:41–43. Jumala saapui Sakariaan ja Elisabetin kylään. Jumala, joka kulki mukana Marian sydämen alla, tämän kohdussa.

Keskity Elisabetin kysymykseen ja paina se mieleesi: “Kuinka minulle tapahtuu tämä, että minun Herrani äiti tulee minun tyköni?”. Jatkamme vielä vähän aikaa jo aloittamaamme maantiedon oppituntia, jotta näkisimme, kuinka paljon Elisabetin kysymys kätkeekään taakseen.

On siis todennäköistä, että nämä sanat lausuttiin Ein Keremin kylässä, Jerusalemin kaupungin länsipuolella. Samassa suunnassa, aivan tämän kylän lähettyvillä on paikka nimeltä Peres-Ussa. Tuo nimi on käännettynä “Ussan murtaminen”, ja se viittaa erääseen Vanhan testamentin tapahtumaan ja aikaan, jolloin liiton arkki oli vielä käytössä. Arkissa säilytettiin Jumalan kymmenen käskyn kivitauluja, sen päällä oli kultainen kansi – armoistuin – jonka päälle syntien edestä uhratun eläimen veri pirskotettiin. Kannen molemmissa päissä oli kultainen kerubi, enkeli. Mutta arkki ei ollut vielä löytänyt lopullista sijoituspaikkaansa luvattuun mahaan pääsemisen jälkeen. Ja niin kuningas Daavid oli päättänyt varmistaa sille pysyvän paikan Jerusalemista, Daavidin kaupungista. Arkki näet oli sitä ennen majaillut tilapäisesti siellä täällä, ja oli se ehditty siinä välissä tulla varastetuksikin. Kun arkkia lähdettiin kuljettaa kärryissä kohti Jerusalemia, reitti kulki idästä länteen juuri sen saman seudun poikki, missä Sakarias ja Elisabet vuosisatoja myöhemmin todennäköisesti asuivat. Ja tuolla alueella tapahtui onnettomuus. Arkki kuljettaneet kärryt olivat kaatua, ja niin arkin yksi kuljettajista, Ussa, tarttui arkkiin ja kuoli välittömästi siihen paikkaan. Tuossa kosketuksessa pyhä kohtasi syntisen, ja syntinen kuoli. Ussa murtui. Ja niin paikan nimeksi tuli Peres Ussa, Ussan murtaminen.

Kun Daavid näki tämän, hän kauhistui, ja sanoi: “Kuinka Herran arkki voi tulla minun tyköni?” 2. Sam. 6:9. Eikö olekin tutun kuuloinen kysymys? Kuinka Herran arkki voi tulla minun tyköni? / Kuinka minulle tapahtuu tämä, että minun Herrani äiti tulee minun tyköni?

Daavid lausui kysymyksensä säikähtäen, mutta Elisabet lausui sen iloiten ja täynnä Pyhää Henkeä. Daavid pelästyi niin paljon, että arkki sijoitettiin vielä varmuuden vuoksi kolmeksi kuukaudeksi muualle säilytykseen, ennen kuin se lopulta kuljetettiin Jerusalemiin. Elisabeth iloitsi Herran ja hänen äitinsä saapumisesta, ja Mariasta kerrotaankin, että hän vietti noin 3 kuukautta Sakariaan ja Elisabetin luona.

Alkaako kuva hahmottua? Kun Maria sai tehtävän tulla Jeesuksen äidiksi, hän sai raskautensa ajan toimia liiton arkkina, Jumalan läsnäolon paikkana. Se oli mittaamattoman arvokas tehtävä. Jotta Jeesus voisi syntyä ihmiseksi, hänellä täytyisi olla äiti, joka hänet synnyttää. Meidän veljeksemme tulleen Jeesuksen tähden kirkko on pitänyt ja pitää edelleen Mariaa korkeassa arvossa. Hänen kauttaan meidän Vapahtajamme on tullut maailmaan meidät pelastamaan.

Mutta samoin kuin vanhan liiton arkki itsessään oli vain arkku, samoin Maria itsessään on ihan tavallinen ihminen. Arkki tehtiin maallisista – vaikkakin osittain kalliista ja harvinaisista – materiaaleista, samoin Maria, vaikka hän onkin Jeesuksen äiti, on silti tavallinen kuolevainen ihminen, joka on lihaa ja verta, aivan kuten sinä ja minä. Ihminen, joka rohkeasti ja luottavaisesti otti Jumalan sanan ja sen lupaukset vastaan, ja tuli Herramme äidiksi.

Lopulta Vanhan testamentin arkki päätyi Jerusalemiin. Kun meidän Herramme syntyi, Marian tehtävänä arkkina päättyi. Kun Jeesus käveli itse ja kulki paikasta paikkaan, hän itse oli tuo liikkeellä oleva Herran arkki. Jumalan läsnäolon paikka. Ja lopulta tämäkin arkki vietiin Jerusalemiin, tuomittiin siellä ja vietiin muurien ulkopuolelle. Tämä arkki toimi lopullisena sovituksen paikkana, kun Jeesuksen veri vuodatettiin ristillä meidän syntiemme sovitukseksi. Tästä apostoli Paavalikin opettaa roomalaiskirjeessään, kun hän kertoo, kuinka Kristus on asetettu armoistuimeksi. Room. 3:23–26. Jeesus on arkki, Jeesus on arkin kansi, Jeesus on syntiemme sovitus.

Mutta eivät nämä arkkikuvat tähän lopu. On kuin Pyhä Henki olisi jättänyt meille enemmänkin näitä arkin kuvia muistuttamaan Jumalan läsnäolosta Jeesuksessa. Muistatko, mitä arkin kannen päädyissä oli? Kaksi kerubia, kaksi enkeliä. Entä muistatko, mitä evankelista Johannes kertoo Jeesuksen ylösnousemuksen aamusta, kun Magdalan Maria, yksi hänen seuraajistaan, kurkisti itkien tyhjään hautaan. Mitä hän näki? Johannes kirjoittaa:

Kun hän näin itki, kurkisti hän hautaan ja näki kaksi enkeliä valkeissa vaatteissa istuvan, toisen pääpuolessa ja toisen jalkapuolessa, siinä, missä Jeesuksen ruumis oli maannut. Nämä sanoivat hänelle: “Vaimo, mitä itket?” Hän sanoi heille: “Ovat ottaneet pois minun Herrani, enkä tiedä, mihin ovat hänet panneet”.

Joh. 20:11–13

Huomasitko Johanneksen tarkan ja yksityiskohtaisen kuvauksen enkelien sijainnista. Toinen istui pääpuolessa, toinen istui jalkapuolessa. Paikka, jossa Jeesuksen ruumis oli ollut, oli heidän välissään. Jumalan läsnäolon paikka. Liiton arkki. Päädyssä kaksi enkeliä.

Ja heti tämän jälkeen Maria saikin huomata, ettei Jeesus ollut poissa, eikä hänen ruumistaan ole varastettu. Jeesus ilmestyi Marialle tuolla haudassa, ja niin Maria sai tehtävän ilmoittaa opetuslapsille, että Herra elää. Herra on läsnä.

Ja rakas kristitty, Jumala on edelleen läsnä. Jeesuksella on edelleen läsnäolon paikka. Ja siellä, missä Jeesus on läsnä, siellä sinun on hyvä olla. Vanhassa liitossa, kun Jumalan pyhyys kohdattiin ilman Jeesus, ihminen ei voinut kuin murtua. Uudessa liitossa me kohtaamme Jumalan pyhyyden Jeesuksen kautta, ja me saamme siitä elämän. Jeesus ei murra, vaan hän hoitaa murtuneita. Jeesus ei tee kuolleeksi, vaan hän tekee meidät eläväksi. Jeesus ei anna meille syytä pelätä niin kuin Daavid pelkäsi, vaan hän antaa meille syyn iloita niin kuin Elisabet iloitsi. Jeesuksen läsnäolossa meillä on kaikki syy sanoa ja jopa huudahtaa: Kuinka Herra voi tulla minun tyköni?" Sillä niin Herra tekee.

Hän saapuu sanassa ja sakramenteissa, kasteessa ja ehtoollisessa. Jeesus on läsnä.

Ja sitä hän on varmasti ja todellisesti myös tämän koronavirusepidemian aikana. Vaikka emme toistaiseksi voi yhdessä kokoontua jumalanpalvelukseen ja nauttia yhtenä seurakuntana Herran ehtoollista, Kristus silti saapuu meidän luoksemme. Marian mukana Jeesus kulki sadan kilometrin matkan, mutta nyt ylösnousseen Kristuksen kanssa kaikki välimatkat menettävät merkityksensä. Kun kodissasi luet sanaa ja kuuntelet sanan saarnaa, siellä Jeesus on paikalla, asuit sitten kuinka kaukana tahansa. Siksi, rakas kristitty, tee hyvin ja noudata tätä apostoli Paavalin kehotusta varsinkin näinä erikoisina aikoina:

Runsaasti asukoon teissä Kristuksen sana; opettakaa ja neuvokaa toinen toistanne kaikessa viisaudessa, psalmeilla, kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten kiitollisesti Jumalalle sydämissänne.

Kol. 3:16

Pidä sanaa esillä. Anna Herran tulla luoksesi. Jos sinulla on virsikirja kotona, veisaa siitä virsi. Päivän aikana avaa hartauskirjan sivu. Ravitse itseäsi Jumalan sanan mannalla. Hyödynnä myös Lähetyshiippakunnan sivuilta löytyvää materiaalia ja kuuntele näitä hartauksia ja saarnoja. Anna sydämesi ja silmäsi ja korvasi täyttyä Kristuksen sanalla. Anna Herran arkin tulla luoksesi joka päivä. Jeesus Kristus, Marian poika, on sinun syntiesi sovitus. Hän antaa sinulle rauhan ja turvan ja elämän, joka kestää, vaikka maailma hukkuisikin hätään ja ahdistukseen. Kristus saapuu luoksesi sanassaan. Kristus pysyy sinun luonasi aina. Aamen.


Julkaistu 22.3.2020